Een korte terugblik op 40 jaar Bungalowpark “ Duinhorst”
In 1969 kochten twee makelaars, de heren Albert Bakuizen en Gerbrand Harm Voorma; en de heer Laurens Gerhardes Lambertus Handelaar namens de heer Abel Harm Notenbomer, eigenaar van bouwbedrijf Drebo te Roden, een stuk grond aan de Duinweg 84 in Noordwijk aan zee, met de bedoeling daarop 100 zomerbungalows te bouwen en die te verkopen.
De akte van oprichting dateert van 23 mei 1969 : Stichting Bungalowpark Duinhorst te Noordwijk.
Er werden er inderdaad 100 gebouwd. Men had zich kennelijk bij de indeling van de perceeltjes wat vergist, want de laatste 5 moesten genoegen nemen met een klein stukje grond. Alle huisjes stonden op erfpacht grond.
De bungalows waren bescheiden van opzet, met een maximale grootte van 35 m2. De berging bestond uit een grote houten kist, die tegen een zijmuur stond en bedoeld was om er tuingereedschap in op te bergen.
De erf afscheidingen bestonden uit rozenbottel struiken.
De algemene voorzieningen waren zeer eenvoudig: per bungalow was er een septic tank (geen riolering), butagasflessen, die regelmatig moesten worden ververst, één centrale watermeter voor het gehele park, waarvan het verbruik gewoon hoofdelijk werd omgeslagen, en een elektriciteitsnet dat nauwelijks het totale verbruik aan kon.
Rond het hele park was beplanting aangebracht als een soort windsingel.
Er was een beheerder, de heer Lamme, die de taak had om het park te onderhouden ( niet de tuinen), de bewoners van dienst te zijn en een kleine winkel ( de huidige bestuurskamer) te exploiteren. Hij hield een kleine voorraad aan van de eerste levensbehoeften ( de “vergeten” boodschappen).
Namens de oorspronkelijke parkeigenaars werd het bestuur gevoerd door de heer Notenbomer.
Namens de kopers werd het contact onderhouden door de heer Haitsma, eigenaar van een bungalow en destijds burgemeester van Mijdrecht.
Op 10 november 1976 werd een nieuwe stichting opgericht, die “om niet” de eigendom verwierf van de algemene bezittingen van het park: de beheerders-bungalow, de aanpalende winkel, de speelvelden, parkeerplaatsen, de wegen, de algemene beplantingen en de overige infrastructuur.
De stichtingsakte behelst de statuten, die elke eigenaar van een bungalow bij de koop ontvangt, alsmede het huishoudelijk reglement, waaraan iedereen is gebonden.
Er trad een nieuw bestuur aan onder voorzitterschap van de heer Pitlo. Dat werd direct geconfronteerd met het probleem dat de oude eigenaren” een betaling van fl. 40.000,- wilden ontvangen, voor het exploitatieverlies over de afgelopen jaren. Een betaling die door de eigenaren van de bungalows zou moeten worden gedaan.
Deze “claim” werd door het bestuur niet geaccepteerd, omdat de betreffende exploitatie niet was geschied onder de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaren. Daartegenover werd door het bestuur het plan gepresenteerd om door de drie voormalige eigenaren een “garantiefonds” in het leven te laten roepen, waaruit betalingen konden worden gedaan om eventuele verborgen gebreken te financieren. De claim van fl. 40.000 ging van tafel en de garantie van fl. 100.000,- werd geaccepteerd. ( Er behoefde gelukkig nooit op deze garantie een beroep te doen.)
Het nieuwe bestuur bestond uit de heren Pitlo, voorzitter; Lameris, vicevoorzitter; de Haan, penningmeester; Van Noppen, secretaris; Hoornweg, parkaangelegenheden, De Boer, vertaler ( speciaal voor de Duitse eigenaren). In de loop van de jaren hebben tevens bestuursfuncties vervuld: de heer Helsdingen, mevrouw Van Tulder, de heer Bakker, de heer R. de Wolf, mevrouw Plaisier, de heer Hulst, de heer Heezen, mevrouw Van Nieuwkerk en mevrouw Eichelsheim. De beide laatste dames hebben nu nog steeds bestuursfuncties.
Na de heer Pitlo is de voorzitterspositie bekleed door de heren Van Nieuwkerk, Feron en sinds kort door de heer Abrahams. Het secretariaat werd na de heer Van Noppen vervuld door respectievelijk de dames Plaisier, Huizer, Van der Wal, de heer Van der Geest en thans door de heer De Zeeuw. De heer De Haan werd na 18 jaar als penningmeester opgevolgd door de heer Kempers, die deze functie in 2009 al weer 15 jaar vervult. Nadat de heer Abrahams de voorzittershamer heeft opgepakt is zijn functie als de technische man voor parkaangelegenheden in het bestuur ingevuld door de heer Van Mil
In de loop van de eerste 18 jaren hebben onder andere de volgende ontwikkelingen plaats gevonden:
Onder de volgende besturen:
Er is in de loop der jaren een degelijk financieel beleid gevoerd, er werd gespaard en op die wijze kunnen de noodzakelijke investeringen in parkonderhoud en vernieuwingen worden gedaan.
Een goed doortimmerd meerjarenplan zorgt er voor dat alle voorzieningen goed op peil blijven.
De administratieve rompslomp is al gedurende het hele bestaan van Duinhorst in de goede handen van het administratiekantoor van de familie Van Gaalen.
De heer van Gaalen senior was uit het goede hout gesneden en zijn zoon doet daar niet voor onder.
De “kascommissie” wordt keurig met cijfers en onderliggende administratieve stukken bediend en van gevraagde en ongevraagde adviezen voorzien.
Onze Stichting heeft het geluk dat een van de eigenaren, de heer mr. P. den Boer, voorzitter van de “kascommissie” een groot deskundige is op juridisch en fiscaal gebied. Van hem kunnen onder andere de bungaloweigenaren met erfpacht vele goede raadgevingen ontvangen.
Natuurlijk is in 40 jaren geschiedenis niet altijd alles van een leien dakje gegaan.
Een “benauwde” periode hebben wij meegemaakt in de tachtiger jaren.
In die tijd was een wethouder van de gemeente Noordwijk op de gedachte gekomen dat er eens wat moest gebeuren aan de “verrommeling” van het dorp.
Vele bewoners in het dorp zelf, maar ook in de “buitengebieden” – zoals ook in de verschillende bungalowparken en op campingterreinen – hadden zich niet altijd aan de verscheidene bouwvoorschriften van de gemeente gehouden. Er werden ambtenaren opuit gestuurd met meetlat en kladblok om overtreders op te sporen.
En zo ontving het bestuur een brief waarin nauwkeurig werd aangegeven welke eigenaren op ons park in overtreding zouden zijn, doordat er gesmokkeld was met het aantal bebouwde m2. O.a. omdat ook de opgerichte schuurtjes binnen het toegestane maximum van 50 m2 werden meegerekend. Of omdat er een stenen muurtje om de bungalow heen was gebouwd, waardoor de bungalow een ander oppervlak had gekregen.
Het bestuur werd gesommeerd om er voor te zorgen dat de alle “overtreders” binnen drie maanden(!) de zaken zouden corrigeren.
Het bestuur beraadde zich op de ontstane situatie en heeft vervolgens geconstateerd dat zij zich in deze situatie niet bevoegd achtte. Eigenaren die willen verbouwen, behoren dit te melden aan de gemeente om daar zelf van de gemeente toestemming voor te verkrijgen. Bij negeren van deze verplichting is het bestuur niet aansprakelijk. Ergo werd aan de gemeente gemeld dat men dus afzonderlijk met alle overtreders in contact moest treden.
Deze opstelling heeft gewerkt, er is ons maar een geval bekend, waarbij twee oudere dames werden aangeschreven, die een stenen muurtje om hun bungalow aan hadden laten aanbrengen, geheel te goeder trouw. Zij kregen een dreigbrief. In paniek wendden zij zich tot het bestuur. Er is toen door ons aan de burgemeester een brief geschreven om te wijzen op het absurde van deze aanpak. Het gevolg was, dat er verder geen enkele reactie meer is gekomen.
Als je nu ons park bekijkt, dan zie je bijna overal een schuurtje bij de bungalow staan…
Wat ons zorgen heeft gebaard, en wat van tijd tot tijd de kop op steekt, zijn de plannen rond de gebiedsindeling van de Bollenstreek . Destijds was er de gedachte om de “zichtlijnen” in het gebied, richting duinen vrij te maken van bebouwingen. Dus bijvoorbeeld recreatie- gebieden ( bungalowparken en kampeerterreinen) te laten “uitsterven” . Wij hebben ons bij inspraakbijeenkomsten, samen met de naburige parken, ondersteund door het advocaten- kantoor van Mr. Hiep-Kok fel verzet tegen deze ideeën. ( Onder andere met de argumentatie dat dit zeer veel geld zou gaan kosten om alle eigenaren schadeloos te stellen.)
Ook nu is er weer een ander plan om naast ons park een terrein voor dagrecreatie te stichten.
Ons verzet daartegen moet ons inziens sterk en duidelijk zijn. Wij zijn blij met de inzet van mevrouw Gerritsen en haar activiteit om door middel van een handtekeningenactie protest aan te tekenen. Nadelen die wij van de dagrecreatie zullen kunnen ondervinden zijn het verlies van onze rust, het gebrek van toezicht op hetgeen er op die plek kan ontstaan ( denk aan het bouwen van feestjes in de avonduren) en het feit dat wij last zullen krijgen van parkeer- overlast op ons voorterrein. Een moeilijk door ons te bestrijden overlast.
Zo zal een krachtig geluid van het bestuur nodig zijn ter ondersteuning van de actie van Mevrouw Gerritsen.
Zo zal ons park ook in de toekomst steeds weer voor uitdagingen komen te staan.
Wat gaat er gebeuren als eventueel een heel jaar openstelling van het park mogelijk zou gaan worden? En daardoor wellicht de instroom van ongewenste huurders?
Noodzaak is een sterk bestuur, dat zich geruggesteund weet door alle eigenaren.
Een bestuur dat adequate dekking geeft aan de beheerder ingeval overtredingen plaatsvinden van de regels van het huishoudelijke reglement.
Tot slot: na 40 jaar eenzelfde entree van ons park te hebben gehad is er nu (2009) een fraai nieuwe binnenkomst gecreëerd, met een slagboom. Het heeft precies 9 jaar geduurd voordat we zo ver kwamen, maar wat is 9 jaar op de 40, nietwaar?
Tot zover een onvolledig overzicht van een stukje geschiedenis van 40 jaar Bungalowpark Duinhorst.
Op dit moment lijkt het mij gepast om eens officieel dank te brengen aan al degenen die in de loop van de afgelopen 40 jaren zich hebben ingezet in bestuursfuncties en op andere gebieden om ons prachtige park goed te laten functioneren.
Op naar het 50-jarig jubileumfeest.
Ik houd mij aanbevolen voor een uitnodiging. Dan kunnen we meteen mijn 90ste verjaardag vieren!!!
Ik dank u allen zeer voor uw aandacht.
Jaap Pitlo, eigenaar van 31 juli 1970 tot medio 2010